Darmowe rozwiązanie równie dobre co opcja płatna

Darmowe rozwiązanie równie dobre co opcja płatna

Na produkty i usługi dostępne za darmo zazwyczaj patrzymy z nieufnością, ponieważ jeśli nie jest się płacącym klientem, jest się zazwyczaj produktem, za który ktoś inny płaci. Prawda ta jest szczególnie dobrze widoczna w świecie portali społecznościowych i wyszukiwarek internetowych, gdzie nasze informacje i my sami jesteśmy produktem oferowanym różnym firmom. Stąd nasza nieufność, ale nie powinna być ona przesadzona. Jeśli bowiem zostanie nam zaoferowany CRM dla firm jako oprogramowanie open source, nie ma w tym żadnych niecnych celów.

Wypróbuj CRM za darmo

System CRM może być dostępny za darmo, ponieważ jego twórcom tak naprawdę nie robi żadnej różnicy, czy z kopii ich oprogramowania będzie korzystał pięć, dziesięć, czy tysiąc podmiotów. Każdy z nich wykorzystuje darmowy CRM na sowich urządzeniach i bez żadnej pomocy. Nie jest więc tak, że producent oprogramowania w jakikolwiek sposób inwestuje w rozpowszechnianie swoich narzędzi.

Dzieje się to zupełnie od niego niezależnie, chociaż oczywiście może promować jego rozpoznawalność. Jedynym minusem takiego rozwiązania jest fakt, że nasz CRM to prosty CRM, który nie został dopasowany do naszych potrzeb. Możemy korzystać ze wszystkich jego modułów, ale jeśli chcemy go dostosować do naszych potrzeb?

Płatny rozwój systemów

I tu właśnie ukryty jest model biznesowy darmowych systemów CRM. Jeśli nasze potrzeby są ograniczone lub bardzo ogólne, w zupełności poradzimy sobie z tym, co jest dostępne. Jeśli chcemy jednak czegoś więcej, czegoś przydatnego tylko nam lub po prostu jeszcze nigdy nie stworzonego, za dodanie nowej funkcjonalności będziemy musieli zapłacić. W ten sposób darmowe narzędzie rośnie i na siebie zarabia.